Zarówno skargi jak i wnioski można zgłaszać do zajmującego się nimi Wydziału Skarg i Wniosków znajdującego się w Departamencie Spraw Świadczeniobiorców w Centrali NFZ.
Wnioski oraz skargi można zgłaszać bezpośrednio w godzinach:
- w poniedziałki od 8.00 do 18.00
- od wtorku do piątku – od 8.00 do 16.00
Swoje skargi oraz wnioski świadczeniobiorcy mogą również przesyłać:
- faksem pod numer 22 572 63 31
- drogą elektroniczną na adres infolinia@nfz.gov.pl.
W przypadku gdy skarga / wniosek do NFZ jest składana pisemnie, należy je wysłać na adres:
Departament Spraw Świadczeniobiorców
Narodowy Fundusz Zdrowia – Centrala
ul. Grójecka 186
02-390 Warszawa
Oprócz tego, dokładne informacje o sposobie składania skarg i wniosków do NFZ można uzyskać w godzinach pracy, pod numerem telefonu 22 572 60 41. Tryb w jakim są przyjmowane i rozpatrywane skargi i wnioski, regulowany jest zarządzeniem nr 31/2010/DSS Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 1 lipca 2010 r. (ze zm.), a w szczególności przepisy § 7.
Warto zaznaczyć, że w przypadku złożenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza odpowiedni protokół, na którym składa podpis wnoszący skargę lub wniosek oraz przyjmujący zgłoszenie. W takowym protokole umieszczona jest data przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko oraz adres osoby zgłaszającej jak też krótki opis sprawy. Przyjmujący skargę lub wniosek na żądanie wnoszącego potwierdza złożenie skargi lub wniosku.
W sytuacji gdy zgłoszenie skargi lub wniosku następuje za pośrednictwem poczty elektronicznej, a która nie została opatrzona podpisem elektronicznym, pracownik komórki organizacyjnej, o której mowa w § 5 ust. 1, za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o potwierdzenie złożenia skargi lub wniosku pisemnie w terminie do siedmiu dni. Termin rozpatrzenia skargi lub wniosku zaczyna się od dnia wpływu tego potwierdzenia do Funduszu, natomiast składanie skarg i wniosków poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą w ramach Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie dotyczącym korzystania z Elektronicznej Platformy (ePUAP).